A ține pasul cu tehnologia înseamnă a deveni mai încrezător în forțele proprii

de Andreea Mititelu. Ilustrații de Bogdan Moga.

Școala de acasă a reprezentat un imbold pentru profesori și elevi în a folosi mai mult tehnologia în scop educațional și mulți dascăli se așteaptă ca această componentă digitală a actului pedagocic să rămână pregnantă și după reîntoarcerea la clase.

Cristian Popa, profesor de geografie cu o experiență de peste 20 de ani și diriginte la o clasă de a 11-a a unui liceu din București, ne povestește că școala online a venit cu extrem de multe provocări, personale și profesionale, iar una dintre cele mai mari a fost deprinderea abilităților de a folosi tehnologia la adevărata ei valoare.

La început, mediul online era unul cu totul nou și nu aveam atât de mult curaj pentru a-i explora toate funcționalitățile. Dar, cunoscând echipa TechSoup, mi-am dat seama că pot folosi tot ce are tehnologia să ne ofere în beneficiul elevilor, pentru a face perioada de pandemie să treacă mai ușor, iar procesul de învățare să devină mai interactiv, mai captivant pentru ei, chiar dacă între noi se află un ecran.”

Arta echilibrului

Geografia este o materie care se învață cu precădere vizual, iar lucrul cu harta, sub îndrumarea profesorului, este principalul mod de a face asta. În spațiul virtual al clasei, lucrurile au căpătat o altă dinamică, cea în care profesorul arată, iar, uneori, feedback-ul din partea clasei întârzie să apară.

Pierderea unui contact direct, mai strâns, cu elevii are un dublu tăiș. Celor care și înainte de pandemie aveau obiceiul de a învăța în mod constant, școala de acasă le-a oferit mai mult spațiu și independență pentru a face asta, iar rezultatele lor sunt în continuare bune. Avem, însă, și elevi care au mai multă nevoie de îndrumare și pentru care condițiile de acum nu sunt tocmai favorabile. Încercăm să nu lăsăm aceste diferențe să crească și mai tare și să oferim, pe cât posibil, fiecărui elev motivația de care are nevoie.”

Există totuși și aspecte pozitive ale perioadei pe care școala românească o traversează acum, iar principalul avantaj ar fi reimaginarea actului didactic în moduri la care, în condiții normale, nu ne-am fi gândit că o putem face.

Am remarcat, însă, că mediul online ajută elevii mai timizi, care acum reușesc să se exprime și să comunice mai ușor decât o făceau în spațiul fizic. De asemenea, lucrând cu diverse aplicații și programe, putem include în orele noastre tot felul de jocuri și activități interactive, care stârnesc interesul inclusiv elevilor mai greu de mobilizat prin predarea clasică.

Cheia depășirii oricăror obstacole stă într-o motivație puternică

Unul dintre principalele sfaturi pe care Cristian le oferă elevilor săi este acela de a-și cunoaște interesul și de a munci pentru împlinirea lui, chiar dacă nu întotdeauna condițiile sunt ideale.

Învățăm pentru noi înșine, iar atunci când facem asta putem depăși dificultățile pe care le întâlnim pe parcurs, pentru că motivația vine din interior. Dacă știm care ne este obiectivul, de acasă sau din clasă vom putea să facem în fiecare pași siguri spre a-l îndeplini.”

Din punct de vedere al relațiilor interumane, în schimb, experiența liceului este semnificativ diferită de cea a generațiilor trecute, însă cu multă bunăvoință, se poate crea un liant emotional în cadrul clasei.

Sunt clase de a 9-a unde elevii nu au apucat încă să se vadă unii pe alții, iar acest lucru îngreunează formarea unei colectivități unite, cum cu toții ne-am dorit să avem în liceu. Ne păstrăm însă optimismul, nu pierdem din vedere aspectele pozitive și încercăm să compensăm toate minusurile cu o mai bună comunicare, cu o glumă, cu o discuție mai puțin formală, astfel încât să ajungem și la componenta umană pe care actul pedagogic o implică.”

A lua ce e bun și valoros din orice scenariu

Povestea lui Cristian ne reconfirmă că în viață sunt multe lucruri inconfortabile care ni se pot întâmpla și asupra cărora nu avem niciun control, dar important este felul în care putem extrage din ele lecții și aspecte pozitive, pe care să le valorificăm atunci când viața își revine la normal.

A accepta situațiile așa cum sunt și a ne adapta resursele la ele reprezintă testul suprem de reziliență de care putem da dovadă, iar răsplata pentru curaj și perseverență nu va întârzia să apară.

În septembrie 2020, cu sprijinul Enel România, în cadrul Predau Viitor am creat un curs special #IntensivdeEducatieDigitala pentru profesorii de la clasele duale Enel din Colegiile Tehnice Energetice din București și Deva.

Am lucrat intensiv, timp de 12 săptămâni, cu profesori de la cele două clase de electricieni. Am organizat multe întâlniri de comunitate și am încheiat cu activități online la clasă.

Despre experiența cursului cu noi, domnul Cristian Popa ne-a scris: "Un curs foarte instructiv care mi-a permis să îmi înving cea mai mare parte din reticența față de mijloacele IT. Am mult mai mult curaj de a explora universul educației online."

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK