Peste 560 de copii și tineri din 15 județe ale țării au participat anul acesta la cea de-a noua ediție a programului Meet and Code, o inițiativă europeană dedicată alfabetizării digitale și accesului echitabil la tehnologie, coordonat în România de Asociația Techsoup. Jumătate dintre tinerii participanți provin din medii dezavantajate și subreprezentate, pentru care programul a reprezentat o oportunitate esențială de apropiere de tehnologie.
Programul a finanțat 18 ONG-uri locale cu microgranturi de 500 euro, sprijinindu-le să dezvolte activități adaptate nevoilor copiilor și tinerilor din comunitățile lor. Evenimentele au fost organizate de ONG-uri, cu sprijinul comunităților locale din mai multe județe din țară, de la Gorj, Giurgiu și Teleorman, până la Suceava, Iași și Maramureș, iar tinerii au învățat cum pot transforma tehnologia în instrument de creativitate, incluziune și rezolvare practică a problemelor din viața lor de zi cu zi. Proiectele au fost coordonate de profesori din mediul rural și urban.
„În fiecare an, vedem la Meet and Code cum copiii și tinerii își antrenează curiozitatea pentru tehnologie și programare. E necesar ca aceste oportunități de învățare digitală să ajungă în toate comunitățile, nu doar în centrele mari, și să ofere experiențe accesibile, relevante și conectate la realitatea lor. Credem în rolul ONG-urilor locale, care înțeleg nevoile copiilor și pot construi proiecte cu impact real”, declară Loredana Luțescu, coordonator Meet and Code România, Community Manager Asociația Techsoup.
Activitățile au fost concepute pentru a transforma programarea într-o experiență captivantă, cu focus pe modul în care tehnologia influențează cotidianul și oferă oportunități profesionale în economia digitală actuală. Printre abilitățile învățate de copii și tineri se numără:
- Programare și electronică (Arduino, Micro:bit, LEGO SPIKE, Edison, Ozoboți);
- Robotică aplicată: roboți salvatori, orașe inteligente, soluții pentru sortarea deșeurilor;
- Programare vizuală și unplugged: Scratch, Cubetto, animații și mini-jocuri;
- Inteligență artificială: ateliere introductive și aplicații practice;
- STEM & ecologie: ferme inteligente, monitorizarea calității aerului, hackathoane eco;
- Creativitate și upcycling: roboți din materiale reciclate, imprimare 3D cu scop social;
- Lucru în echipă, mapare digitală, storytelling.

Proiecte locale cu impact real
În cadrul Asociației pentru Dezvoltare Comunitară Vladimir, Gorj, tinerii au construit o mini-fermă inteligentă, folosind senzori pentru a monitoriza temperatura, umiditatea și lumina. Apoi, cu ajutorul unei drone, au analizat culturile și factorii care influențează dezvoltarea plantelor. Astfel, au învățat cum tehnologia poate să sprijine agricultura sustenabilă și cum programarea poate să devină un instrument concret în viața reală. Facilitatorii proiectului au fost bibliotecarul localității și voluntari STEM, cu experiență în educație nonformală.
„Proiectul a transformat curiozitatea copiilor în acțiune și creativitate: au construit ferme inteligente, au programat senzori, au utilizat drone și au testat aplicații interactive. Prin aceste experiențe, au învățat să colaboreze, să rezolve probleme și să aplice tehnologia în mod practic. Copiii au descoperit că știința și codul nu sunt doar teorie, ci instrumente reale prin care pot învăța, inova și contribui pozitiv la comunitatea lor, simțind satisfacția reușitei proprii. Este proiectul nostru cu cel mai mare impact și avem mare nevoie de astfel de finanțări pentru a veni în beneficiul copiilor din mediul rural”, declară Anișoara Bocai, coordonator al proiectului în cadrul Asociației pentru Dezvoltare Comunitară Vladimir, Gorj.
Asociația Pro-Vianu Giurgiu a dezvoltat un proiect în care participanții au creat un dispozitiv de măsurare a calității aerului, folosind Arduino (o platformă open-source care include atât instrumente hardware, cât și software, pentru a crea dispozitive digitale) și au colectat date direct din comunitatea lor. Informațiile au fost integrate într-o hartă digitală cu fotografii și coordonate GPS, la intersecția dintre programare, știința datelor și sănătatea publică.
„Aceasta a fost activitatea mea preferată din acest an. Mi-aș dori să putem face mai multe experimente ca acesta, nu doar teorie în clasă. Uneori a fost dificil să faci codul să funcționeze, dar când l-am rezolvat, s-a simțit ca o mare victorie!”, mărturisește unul dintre elevii participanți în proiect.
Asociația Părinților Școlii Gimnaziale nr. 28 Mihai Eminescu din Galați a propus un proiect în care tinerii au construit roboți cu LEGO SPIKE, care pot interveni într-un oraș miniatural afectat de inundații, cutremure sau incendii. LEGO SPIKE este o soluție educațională STEAM de la LEGO Education, care dezvoltă abilități de rezolvare a problemelor, gândire critică și programare, prin intermediul construcției de roboți și modele interactive. La acest proiect au participat copii ucraineni refugiați, elevi cu cerințe educaționale speciale, copii din familii monoparentale, din medii socio-economice dificile și fete interesate de domeniul STEAM.
„Unul dintre cele mai frumoase momente a fost atunci când un grup de elevi au reușit să finalizeze cu succes aplicația. Bucuria lor a fost atât de mare, încât au izbucnit în râs și aplauze zgomotoase. Entuziasmul lor a umplut sala de energie pozitivă și a arătat cât de mult contează învățarea prin experiență și colaborare. Participarea la Meet and Code ne-a arătat cât de distractiv și ușor este să-i învățăm pe elevi programare cu Arduino. Copiii au creat, au experimentat și s-au bucurat – o experiență care îi inspiră să descopere mai mult și să exploreze noi oportunități. Râsul și bucuria copiilor când și-au aprins primele LED-uri cu Arduino a fost cu adevărat memorabil”, explică Gabriela Brândușa Horlescu, Președinte & coordonator al proiectului în cadrul Asociației Sprijin+ din Piatra Neamț.
Meet and Code este o inițiativă a TechSoup Europe, realizată împreună cu partenerii naționali din rețeaua TechSoup Europe. Amazon este partenerul donator principal, oferind atât sprijin financiar, cât și expertiză, iar Colt contribuie suplimentar pentru a extinde accesul la activități de programare. Programul își propune să reducă diferențele de acces la educație digitală și să ofere tuturor copiilor șansa de a învăța competențe relevante pentru viitor.
„A fost mai mult decât programare, a fost primul pas spre încredere, echipă și creativitate tehnologică. În acele momente, elevii s-au simțit puternici, curioși și capabili să creeze ceva real, împreună. Elevii au învățat să colaboreze, să ia decizii și să-și susțină ideile într-un mediu care încurajează creativitatea și tehnologia”, adaugă Gina-Elena Șerban, coordonator al proiectului, Asociația Culturală a Liceului Teoretic Nicolae Bălcescu din Medgidia, județul Constanța.
În cele nouă ediții până în prezent, Meet and Code România a finanțat 484 ONG-uri din țară care au organizat 610 evenimente la care au participat 24.303 copii și tineri.
