Proiecția TIC IX–XII propusă este un pas înainte față de programele anterioare axate pe aplicații de birotică. Introduce teme necesare precum inteligența artificială, tehnologii emergente (robotică, IoT), siguranță digitală, colaborare online și platforme educaționale.
Apreciem contribuția profesorilor din învățământul public obligatoriu care au lucrat voluntar, într-un ritm intens, la această propunere. Împărtășim cu ei aceeași misiune: ca toți elevii din România să fie echipați cu competențele digitale necesare în viața lor personală și profesională, iar școala să rămână un motor real al mobilității sociale.
Educația digitală este un element central al acestei misiuni, iar o programă bine construită poate contribui decisiv la oportunitățile pe care elevii le vor avea, indiferent de mediul din care provin.
Analiza noastră tehnică își propune să sprijine acest proces prin clarificări conceptuale și recomandări pedagogice și de conținut care să contribuie la o programă TIC care construiește pentru viitor: coerentă, fezabilă și relevantă pentru toți elevii, în condițiile reale ale școlii românești.
Descarcă analiza tehnică detaliată sau parcurge mai jos principalele ei puncte:
Criteriile tehnice aplicate în analiză arată că:
- Competențele generale propuse nu sunt aliniate la Profilul de formare al absolventului și sunt formulate ca obiective cognitive Bloom, nu ca rezultate integrate de învățare.
- Structura curriculară propusă presupune atingerea anuală a tuturor nivelurilor Bloom în toate unitățile de conținut. Aceasta este nerealistă pedagogic și conduce în practică la activități superficiale pentru niveluri superioare Bloom. În realitate, disciplina dispune de aproximativ 30–32 de ore efective pe an (1 oră pe săptămână), ceea ce limitează semnificativ tipul și volumul activităților posibile.
- Domeniile tematice par să sugereze o continuitate curriculară, dar în interior subtemele se schimbă complet de la un an la altul. Elevii nu revin asupra acelorași concepte; încep teme noi în fiecare an. În plus, lipsesc două elemente esențiale ale competențelor digitale moderne: gândirea computațională și literația de date. Ambele sunt prezente în curriculumurile internaționale de bază și fac parte din competențele descrise în Profilul absolventului. În România, sunt tratate exclusiv în curriculumul de specialitate, ceea ce lasă trunchiul comun cu un gol conceptual și reduce echitatea în formarea competențelor digitale.
- Programa TIC pentru clasa a IX-a evidențiază cel mai clar aceste limite: un volum mare de niveluri înalte Bloom, de conținut și exemple de activități complexe raportat la timpul redus de instruire. Apar în același timp cu nivelurile foarte diferite de pregătire digitală ale elevilor care intră în liceu, cauzată de aceeași nealiniere în competențe generale și lipsă de stabilitate tematică care este deja prezentă și în TIC gimnaziu.
Recomandările noastre implică ajustări structurale necesare pentru a asigura coerența dintre competențe, conținuturi și timpul real de instruire, în continuarea direcției strategice din documentele curriculare privind modernizarea educației digitale. Propunem:
recalibrarea competențelor generale pornind direct de la Profilul de formare al absolventului și definirea explicită a descriptorilor de competență;
stabilirea unor unități de învățare stabile și recurente, aliniate la bune practici internaționale: Etică digitală, siguranță și cetățenie digitală → Comunicare digitală și colaborare → Conținuturi digitale și media → Gândire computațională, sisteme digitale și tehnologii emergente → Date și analiză → Inteligență artificială → Proiect digital integrat;
introducerea inteligenței artificiale ca unitate distinctă încă din clasa a IX-a;
menținerea gândirii computaționale în trunchiul comun și integrarea conceptelor despre hardware și software în aceeași unitatea dedicată și sistemelor digitale;
echilibrarea volumului de conținut pentru o oră pe săptămână și distribuirea realistă a nivelurilor Bloom prin integrarea unui proiect digital anual;
clarificarea complementarității dintre TIC și Informatică în liceu;
dezvoltarea unui cadru de sprijin metodologic și formare continuă pentru profesori, pentru o aplicare coerentă și predictibilă a programei.
Aceste recomandări pot constitui baza unei discipline TIC fezabile și aliniate la evoluțiile internaționale, care contribuie real la competențele digitale din Profilul absolventului și sprijină profesorii prin claritate și prioritizare.
Nicio programă nu poate compensa lipsa unui profesor bine pregătit și sprijinit sau problemele sistemice de echitate ale sistemului educațional, dar o programă clară, structurată și fezabilă face munca profesorilor mai eficientă și mai predictibilă și contribuie la uniformitatea calității educației.
Ca întotdeauna, suntem deschiși să contribuim în continuare cu expertiză tehnică și resurse validate pedagogic cu profesori de TIC și informatică care le folosesc deja de ani la clasă, astfel încât forma finală a programei să fie robustă, aplicabilă și echitabilă pentru toți elevii.
Expertiza noastră în educația digitală
- Asociația Techsoup lucrează din 2016 pentru și împreună cu profesorii de informatică și TIC din învățământul public obligatoriu. Sprijinim o comunitate profesională de peste 2.100 de profesori, reprezentând mai mult de 40% din totalul cadrelor didactice din domeniu la nivel național. În multe județe, unul din doi profesori de informatică este parte din comunitățile noastre de învățare.
- Am susținut profesorii de gimnaziu în implementarea programei de informatică și TIC din 2017, oferind formare gratuită pentru peste 1.000 de cadre didactice în programare vizuală și gândire computațională, cu accent pe utilizarea Scratch și pe scenarii de predare adaptate infrastructurii reale a școlilor.
- Am dezvoltat primul program de introducere în inteligența artificială pentru profesori din România, urmat de peste 3.000 de cadre didactice și apreciat în comunitatea profesională.
- Susținem și dezvoltăm Platforma de Cursuri Predau Viitor, care oferă în prezent resurse pedagogice pentru peste 18.000 de profesori din învățământul public obligatoriu, dedicate dezvoltării gândirii computaționale, critice și creative, precum și cetățeniei digitale.
- Festivalul Digital Predau Viitor aduce anual către peste 5.000 de profesori practici și instrumente pedagogice actualizate în domeniile educației digitale, cetățeniei digitale și didacticilor STEM.
- Suntem parteneri în România ai Raspberry Pi Foundation și Google DeepMind în programul internațional Experience AI, care promovează literația AI și dezvoltarea gândirii computaționale în rândul elevilor, prin resurse validate științific și accesibile tuturor școlilor. Peste 1.500 de profesori din toate specializările au fost formați pentru a preda lecțiile despre bazele AI, siguranța digitală și utilizarea responsabilă a modelelor de limbaj. În 2025, programul Experience AI a primit Premiul UNESCO King Hamad Bin Isa Al-Khalifa pentru ICT în Educație.
- Am pilotat în România metode de dezvoltare a produselor digitale elaborate de Universitatea din Cambridge și am creat Accelerator, un program care susține profesorii de informatică și TIC să creeze în clasele lor incubatoare de dezvoltare de produse digitale.
- Din 2023 facem parte din consorțiul proiectului Incubatorul Civic Digital, care promovează competențele democratice și cetățenia digitală prin formarea a 4.500 de profesori și prin intervenții pedagogice în 30 de școli. În program, am creat și echipe de profesori de TIC și educație socială care proiectează și duc la clasă activități interdisciplinare.
- Am creat Predau Viitor Fellowship, un program de pedagogie în acțiune, desfășurat pe durata unui întreg an școlar pentru profesori preocupați de educație la intersecția dintre gândire computațională, gândire critică, gândire creativă și cultură democratică, cu peste jumătate dintre locuri rezervate profesorilor de informatică și TIC.
- Asociația Techsoup este singura organizație din România laureată a Digital Skills in Education Award al Comisiei Europene (2017).
